Meervalvissen op de Maas met kwakhout

Begin augustus 2017 vertrokken we richting de Maas voor een sessie meervalvissen, verspreid over enkele dagen. Het doel was om meerval te gaan vissen overdag met de bellyboat en ‘s avonds statisch vanaf de kant.

Toen we aankwamen bij de Maas zagen we al direct dat de condities ver van ideaal waren. Er stond namelijk nauwelijks stroom. Op voorhand hadden we enkele interessante plaatsen gevonden via Google Maps en dus installeerden we ons op de eerste plek (de eerste dag gingen we enkel statische vissen). Deze lag in een bocht van de rivier en dus wilden we onze aasvissen/dauwpieren aanbieden in het diepere deel van de rivier. Met de bellyboat deed ik snel een rondje om de diepere plaatsen te ontdekken en het gebied in kaart te brengen. Al snel lagen de hengels in, enkele met aasvis, anderen met Canadese dauwpieren.

Zoals verwacht bleef de beet uit tijdens het statisch vissen (op enkele kleine visjes na). ‘s Nachts moesten we overschakelen op pellets (reglementering Wallonië), en dit leverde ook niet de resultaten op die we wilden. Dan maar overschakelen naar bellyboatvissen!

De tactiek was om één wagen windopwaarts te plaatsen (er was praktisch geen stroming) en de andere windafwaarts. Zo konden we een lange drift maken, zonder al teveel tegen wind te hoeven trappen. We konden ons dus optimaal gaan concentreren op het vissen.

Tijdens het driften zouden we één hengel uitrusten met dobber en levende aasvis en met de andere hengel verticaal onder de boot gaan vissen met een tros dauwpieren en het kwakhout.

We kregen echter weinig reactie op de aasvis. Met het kwakhout ging het beter. Verschillende stijgers kwamen kijken en ook enkelen bleven aan de haak hangen. Het waren echter wel de kleinere vissen die op de bellyboat kwamen. Toch blijft het zeer spannend om de vis te zien stijgen naar het aas en vervolgens met de hand aan te slaan.

Hieronder de gebruikte techniek:

Tijdens het driften kloppen we in reeksen van drie. We kloppen drie keer en wachten dan enkele tellen en kijken of er reactie komt. Indien de er vis verschijnt op de fishfinder stoppen we onmiddellijk met kloppen. Ik hou graag de eerste keer dat de vis stijgt het aas compleet stil. Daalt de vis dan terug, dan gaan we nog één keer kloppen. Indien hij het aas opnieuw inspecteert, ga ik kleine op -en neer bewegingen maken met het aas. Ook ga ik niet bij de eerste tik op het aas gaan aanslaan, ik sla pas aan als ik voel dat de meerval hard in het aas bijt.

Montage: Power leader + clonk lead + twee enkele haken onder elkaar volgepropt met wormen.

Meerval stijgt en neemt direct de tros wormen, daarna volgt de dril

Verschillende items aangeduid op de foto

Niet alle stijgers blijven plakken!