Volkerak!

Donderdag 21u37… een berichtje op messenger. Kristof die vraagt of ik komende zaterdag iets te doen heb. Hij zou naar het Volkerak gaan en heeft nog een plaatsje vrij. De vraag of ik zin heb om mee te gaan moet eigenlijk niet meer gesteld worden.

We spreken omstreeks 9u af om te vertrekken. Tijdens de rit bespreken we hoe we het vandaag zullen aanpakken, ik zit dan ook honderduit vragen te stellen want het wordt de eerste keer vissen op zo’n groot water voor mij. Het plan voor vandaag is gericht vissen op baars en snoekbaars, met de huidige temperaturen is gericht op snoek vissen wat te riskant voor de snoeken naar onze mening. Kristof stelt een plan op om hopelijk zo wat vis aan boord te krijgen. Groot water betekent kans op grote vis, maar natuurlijk ook kans op een dikke blank… Je mag nog zo goed voorbereid zijn, als je de vis niet vindt ga je ze ook niet vangen.

Rond de middag arriveren we aan het water, we zien dat de parking lekker vol staat en zetten ons langs de kant en beginnen de boot klaar te maken. Helaas doet niet iedereen dit en staan we op de trailerhelling al in een file…
Eenmaal op het water beginnen we wat stekken af te varen en vis te zoeken. Op de eerste plek neem ik mijn dropshot hengel en begin de stek wat te verkennen. Het duurt niet lang voor ik m’n eerste tikje van vis mag voelen. Helaas kan ik de haak niet op tijd zetten. Ik heb vandaag geopteerd om wat groter en zwaarder te vissen dan ik gewoon ben. Een dropshot haak 4 (waar ik anders eerder een 14 gebruik) en een 18g loodje. Als aas heb ik voor de Quantum Goby shad gekozen. Met z’n 7,5 cm geen grote shad maar voor baars toch al een mondje vol. Mede daardoor denk ik dat de eerste aanbeet gemist werd. We varen wat verder rond en proberen nog wat plekken uit. Aangekomen op een potentiële mooie stek begint Kristof de stek te mappen met z’n Huminbird Helix 10 SI GPS G2N. Zo kunnen we wat gerichter de vis belagen en bijkomend voordeel is dat in de toekomst we de bodemstructuur al perfect kennen.

Op de zopas geprobeerde stekken zijn we er niet in geslaagd om de vis tot een aanbeet te verleiden.
We geven de moed niet op en blijven verder proberen, op zo’n water moeten we de vis eerst proberen te lokaliseren en dan met de juiste technieken proberen een aanbeet te forceren.

Kristof navigeert ons feilloos naar de volgende stek en daar probeer ik met een loodkopje de boel wat te verkennen. We zien wat vis op de dieptemeter juist boven de bodem staan dus schakel ik terug over naar de dropshot. Na enkele minuten vissen voel ik opeens een verzwaring in m’n hengel. Instinctief zet ik de haak! Ik voel weerstand maar kan nog niet direct uitmaken of het vis is of ik enkel wat vuil gehaakt heb. Opeens voel ik wat nerveus gedrag aan de lijn en weet dus zeker dat het om vis gaat.

Na een leuke dril komt een mooi klein snoekje boven, niet meteen de vis die we voor ogen hadden dus… We hebben het snoekje snel gefotografeerd en opgemeten en dan zo spoedig mogelijk teruggezet. Met een watertemperatuur van meer dan 20°C moet je toch wat zuinig omgaan met onze groene vrienden.

Met de vangst van deze vis is de kop eraf en kunnen we wat ontspannender vissen.

We hebben wel vertrouwen dat er nog vis van deze stek gaat komen en vissen dus rustig verder met de dropshot. Kort erna voel ik wat klein gefriemel aan de lijn gevolgd door een felle korte tik. De haak wordt gezet en meteen voel ik een stevige weerstand. Deze keer geen twijfel… een mooie vis heeft m’n aasje genomen. De vis komt van recht onder de boot en wordt dus echt naar boven gedrild. De vis gaat echter niet akkoord en duikt weer recht naar beneden en laat m’n 1000 serie molentje krijsend z’n werk doen. Kristof houdt het net al klaar en zodra de vis bovenkomt wordt deze vakkundig geschept. Verbazing troef want het is weer een snoek! Met z’n 80 cm al een wat beter formaat dan z’n voorganger. Als een goed georganiseerd team wordt de vis op de gevoelige plaat gezet, gemeten en teruggeplaatst.

Met twee snoeken ben ik al dik tevreden, maar ik hoop natuurlijk nog op een mooie vis voor m’n kapitein! Lang hoeven we hierop niet te wachten, ik zie Kristof aanslaan en meteen z’n hengel mooi krom staan. Zoals hij me voorgedaan heeft neem ik meteen het net en ga klaar staan om de vis te landen zodra hij boven komt. De vis heeft daar echter nog niet veel zin in en blijft koppig tegenstribbelen. Kristof dirigeert de vis mooi naar boven en ik kan het net eronder schuiven. Een bak van een snoekbaars ligt in het net te blinken! Kristof is duidelijk blij met deze krijger van 78 cm en poseert er dan mee als een echt model (de vis welteverstaan 😉 ). Met een stevige plons wordt de vis teruggezet.

Tevredenheid alom in de boot want we zijn toch in onze opzet geslaagd! Na een hapje te eten en wat te drinken gaan we verder op een andere stek. Ik slaag er niet meer in om een aanbeet te verleiden, de vis heeft er duidelijk even geen zin meer in. Kristof daarentegen weet nog een mooi snoekbaarsje te prikken en toont dus even hoe het moet!

De avond begint ondertussen al wat te vallen en Kristof stelt voor om al terug wat dichter te varen richting trailerhelling en daar nog wat te vissen tot het donker wordt. Hij weet wel nog een leuk plekje zegt hij… Eenmaal aangekomen op de stek grijp ik terug naar de dropshothengel met een Goby shad en werp simultaan met Kristof in.

“VIS!” roept Kristof. Net als ik mn hengel begin binnen te draaien om het net te grijpen krijg ik een harde dreun op m’n hengel! Ook vis! Helaas lost de vis van Kristof en neemt hij snel het net om mijn vis te landen. Deze vis heeft het aas op een ruime afstand voor de boot genomen en voelt ook zwaar aan. Het duurt dus wel even voor we een eerste glimp kunnen opvangen. Juist bij de boot komt de vis boven en zien we een mooie bronzen snoekbaars bovenkomen. Ik spring bijna een gat in de boot van blijdschap na het landen van de vis.

79 cm geeft de meter aan. Na de nodige foto’s wordt de vis snel terug in het water gelaten. We moeten volgens Kristof namelijk snel doorvissen want de vis is los!

Kort erna krijg ik precies een tik maar voel dan niets meer. Planten zeg ik tegen Kristof terwijl ik snel binnendraai… Dan zie ik dat m’n shadje vakkundig van de haak is gestolen! Een pikzwarte Goby shad wordt snel weer op de haak geprikt en richting het water gelanceerd. Tijdens een kleine pauze van het optikken van m’n dropshot voel ik een mooi subtiel tikje. Een gepaste zwiep wordt teruggegeven en een bonkende hengel verraad dat een mooie vis m’n shadje gegrepen heeft. De vis vecht wat anders dan al de andere vissen die ik vandaag al mogen aanschouwen heb, maar laat zich echt niet kennen. Zwaar kopschuddend komt de vis dichter. Ik probeer de vis laag te houden want ik vermoed dat het om een mooie baars gaat. Kristof schuift het net onder de vis en geeft het net door aan mij. Met verbazing kijk ik in het net en sta volgens mij een minuut lang naar de vis te staren. Een mooie dikke en hoog gebouwde baars ligt in het net. Met veel ontzag voor de vis neem ik hem uit het net en maak de haak los, Kristof heeft ondertussen de camera al vast en neemt wat foto’s met de avondzon mooi op de baars! Het meetlint word uitgerold en de vis wordt erop gelegd. 48 cm zegt het lint! Een verbetering van m’n persoonlijk record baars en dus tevredenheid en dankbaarheid bij mij voor Kristof. Zonder hem zou ik deze vis nooit gevangen hebben!

Ik moet opnieuw optuigen want ik zie wat beschadigingen aan m’n fluorocarbon onderlijn. Na opnieuw opgetuigd te hebben zwiep ik de hengel weer in het water en begin rustig binnen te tikken. Lang hoef ik niet te wachten want na drie slagen van de molen krijg ik alweer een tik. Ik sla aan en voel een vis bonken in de hengel. De vreugde is van korte duur want opeens voel ik wat schuren en veert de hengel terug recht. Ik draai ietwat teleurgesteld de hengel binnen. Mijn onderlijn is faliekant door en her en der nog wat beschadigingen ook. Scherpe randjes daar onder water als je het mij vraagt! Terwijl ik m’n hengel terug optuig is Kristof druk aan de bak om de boot op de juiste plaats te houden en komt daardoor helaas wat minder aan vissen toe.

Na terug opgetuigd te hebben prik ik er deze keer een goudkleurige Goby shad aan, night sky is de juiste benaming voor deze kleur en zeer toepasselijk. Met de ondergaande zon erbij keil ik hem richting het water. Op dezelfde  manier van daarjuist tik ik hem binnen. Opnieuw direct een mooie droge tik op de hengel. Ietwat verschoten van de snelle aanbeet alweer zet ik de haak. Met wat schuldgevoel meld ik Kristof dat ik er weer één aan heb. Ik zie in Kristof geen greintje jaloezie maar eerder een gevoel van tevredenheid dat hij me op de vis heeft gezet. Gezwind neemt hij dan ook het net. Deze vis komt precies wat vlotter naar binnen. Echter halverwege begint de vis toch serieus tegen te pruttelen. Hoe dichter de vis bij het net komt hoe harder hij probeert weg te zwemmen. We zien een mooie baars tevoorschijn komen maar hij weet het net als als een volleerd toreador te ontwijken. Opeens ziet Kristof z’n kans en schept hem zo net in. Ik zie de vis in het net liggen en direct beginnen er gedachten in m’n hoofd rond te gaan, is hij nu groter dan de vorige? Of lijkt het maar zo doordat hij wat minder hoog gebouwd is? Een prachtvis is het sowieso! We nemen wat foto’s en leggen de vis daarna vakkundig op de lintmeter… 50 CM!  Ik kan het niet geloven! Alweer een verbetering van m’n record! En laten we eerlijk zijn iedereen hoopt toch om die magische grens van 50 cm te bereiken!

De rest van de avond heb ik beleefd alsof ik aan het dromen was. Ook al konden we erna geen aanbeet meer forceren voor mij was het al lang goed! Ook aan Kristof z’n gezicht kon ik zien dat hij tevreden was met de afgelopen dag. Moe maar tevreden vaarden we dan ook terug naar de trailerhelling en het opladen van de boot en opkuisen was dan ook snel geklaard. Op de terugrit werden de visverhalen nog eens opgerakeld en al plannen gesmeed hoe we de vis de volgende keer te slim af zullen zijn!

Kristof bij deze nog eens bedankt voor deze kans. Jouw kennis van het water en dieptemeter hebben ervoor gezorgd dat er mooie vissen in de boot gekomen zijn!

Jeffrey Verhaeghe

Check Kristof en Jeffrey op Facebook en volg hun visavonturen.